top of page

i øyeblikket


--skrevet fredag 13. November-- Titter du på bildet vedlagt, så la deg ikke lure. Jeg befinner meg ikke i en svømmehall, men i aula 23, klasserom 234. Det er femte time, og jeg har engelsk. Læreren, Teresa, forteller oss hva vi må kunne til en viktig prøve vi har den kommende uka. "... den eneste som ikke skal gjøre oversettelsesoppgavene er Maria, hennes språk er svensk, ikke spansk, og dette er ikke en spansktime...". Jeg smiler og nikker for å vise tegn til at jeg forstår, og prøver å bryte øyekontakten, ved å titte på gårsdagens mattelekser som fortsatt står skrevet på tavla. Jeg ser hender som blir løftet rundt meg, og som et ekko fra læreren hører jeg klassekameratene mine svare "noruega", "Es noruga", "NORUEGA" og bak meg hører jeg en gutt utbryte, "halo hun kan jo spansk, hun fikk bedre karakter enn meg på filosofiprøva" (hyggelig, men jeg fikk 2.5/10 så det var ingen ting å skryte over). "Stole the show", kommer på høytalerne og jeg vet det er tegn til å pakke sammen bøkene og løpe til neste time, som starter i samme øyeblikk sangen slutter (som vil si om rundt 10 sekunder). (selv om det hadde vært kult, snakker desverre ikke spanjonene norsk og setningene er oversatt fra spansk) God søndag


bottom of page