top of page

Godt nytt år

Nå blir Mor glad! Endelig noe som skjer på denne siden. For nå er det vel bare hun som leser den---grunnen til at jeg ikke har stresset med å skrive noe mer her. Kanskje det er et par venninner som kommer innom her om et par måneder, kanskje ei tante eller to også. Men. NÅ nærmer vi oss det nye året. Med en hel dag igjen. Hjelpes. Tiden har gått fort. Snart er jeg halvveis i utvekslingsåret mitt, og jeg klarer ikke helt å avgjøre om tiden har gått sakte eller fort. For i dette øyeblikk virker det som en eevighet til jeg skal hjem igjen, samtidig som jeg dro i går og har bodd hos vertsfamilien for alltid. Ja, jeg er også veldig forvirret. Så hei hå og så var det jul igjen. Jeg savner hjemme. Jeg har derimot ikke hjemlengsel enda, jeg tror da hvertfall ikke det. Ikke etter å ha lest om utvekslingsstudenter som gråter seg i søvn og lurer på hva i alle dager de driver med. Jeg er ikke helt der, selv om jeg har opplevd tyngre dager. Heldigvis har jeg gode venner her, som har fått meg i bedre humør igjen. Venner hjemme i Norge er også gode å ha, men det har ikke alltid gått like greit når jeg har ringt de for trøst. Innen jeg har glemt bekymringene om stabelene med lekser og prøveresultater, åpner tårekanalene seg på ny når innser at jeg ikke vil se vedkommende på enda 6 måneder. Så, spanske venner er nok foreløbig best på mørke dager (Note: Jeg har ikke hatt så mange av de da). Julen i Spania er annerledes, i steden for å ta på seg finstasen og forbrede graut til lunsj på julaften, slang jeg på meg olabukser, og vi dro ut for å spise ost-og-bacon smørbrød til lunsj. Jeg begynte å se på Tre nøtter til askepott, for å få julestemning, men stoppet da jeg innså at jeg ikke ville prøve å gjøre denne julen lik den hjemme. Det er jo nettop derfor jeg er her, for å oppleve en annen julefeiring, ikke for å surve og lengte etter en tryggere jul hjemme. Og den spanske julen har vært overraskende bra, annerledes, men spennende. Heldivis er den ikke over enda. Mine julegaver er enda ikke åpnet, de åpnes 6. Januar når de tre hellige konger kommer på besøk. Jeg vil bare avslutte med å si, Jeg har det så bra!! Jeg føler jeg har lært å sette pris på mindre øyeblikk og sette livet i et større perspektiv på mine få måneder her. Jeg er så takknemmelig og glad. Det høres kanskje ut som om jeg overdriver, men jeg setter så utrolig pris på venner som ber meg om å "bajar" for å bare skravle i gatene og 3 timers samtaler med venner hjemme. Jeg vet enda ikke hvordan det blir med venner når jeg kommer hjem, men jeg håper at tiden vil fortsatte som før. Jeg har kanskje forandret meg, men jeg tror det er til det bedre. Jeg tenker masse på dere i Norge (de jeg kjenner hvertfall), og ønsker dere/deg (Mor) et GODT NYTT ÅR.

Årets snømann.

Tusen klemmer og sene julehilsner fra Maria xx


bottom of page